Ayurvéda

SRI DANVANTARI NAMAH- a gyógyulás minden esetben kegyelmi ajándék

Az Ayurvéda az ’élet tudományát’ jelenti, tehát mondhatjuk azt is, az ayurvéda maga az élet mértéke, nem tüneti, hanem holisztikus kezelést alkalmaz.

Az ayurvéda elsősorban az egészség megőrzése és a betegség megelőzése szempontjából fontos általános testalkati és életmódbeli megfontolásokat tárgyalja.

Egy olyan természetes gyógymódokon alapuló kb. 5000 éves gyógyászati rendszer, ami megtanít bennünket arra, kik is vagyunk valójában, milyen tulajdonságokkal rendelkezünk kívülről és belülről egyaránt. Meghatározza testtípusunkat, prakritinket és ennek tudatában megtanítja, hogyan éljünk jó minőségben hosszú életet, a mi karmánk beteljesedéséhez.

Az ayurvédikus orvostudomány egyik fontos alappillére a masszázs, melynek célja, hogy megteremtse a test belső energiáinak egyensúlyát. Egyfajta szépségmasszázs is, hiszen amellett, hogy ellazítja, gyógyítja az elmét és a testet, bársonyossá, puhává teszi a bőrt, ránctalanít, feszesít, és mindenekelőtt fiatalít.

A testfelépítésünket, szanszkrit nyelven a prakritinket a három dósha, vagyis a három életerő dinamikája határozza meg. Pillanatnyi egészségünk vagy betegségünk ezektől a dósháktól függ. Ez a három dósha a Vata, Pitta és Kapha, fontossági sorrendben.

„NYUJTSA MEG NAPJAINK SZÁMÁT ÉS HOZZA EL SZÁMUNKRA A VÁTA (ÉLET ERŐ) SZELE AZT A GYÓGYÍRT, MELY BÉKÉT ÉS BOLDOGSÁGOT LOP SZÍVÜNKBE.

VÁTA TE VAGY A MI ATYÁNK, FIVÉRÜNK ÉS BARÁTUNK. ADD MEG NEKÜNK AZ ÉLET EREJÉT”

RIG VEDA X.186.1-2

A Vata dósha a vezető, ennek a szanszkrit szónak a jelentése mozgató, mozgásba hozó. Minden egyes mozgás, haladás a testünkben ennek a dóshának a feladata. Nélküle, a Pitta és a Kapha dósha mozgásképtelen. Példával élve a menstruációnk, a szívdobogásunk, a vastagbelünk perisztaltikus mozgása, a vérkeringésünk, minden, ami mozgás, a belső szervek egymás közti kommunikációja is a Váta szerepe.

A Pitta dósha jelentése az emésztő, a tűz, az epe. Mindenféle anyagcsere és emésztési folyamatok felelőse. Példával élve az emésztés és az agy működése, vagyis az információk megemésztése is ide tartozik.

A Kapha jelentése a dolgok összetartása. Ez a dósha felelős a test építőanyagáért, például a víz és az egyéb anyagok mennyiségéért a szervezetünkben. Minden anyagcsere folyamat, nyálkásítás, síkosítás az ő feladata. Példával élve az ízületek mozgásához a folyadékot ez a dósha adagolja, az ödémás lábat a kapha dósha többlete okozza, a szervezetben felgyülemlett slejm is a kapha többletét jelenti.

A dóshák három csoportja, a Vata, a Pitta és a Kapha természetes állapotukban éltetik, segítik a test működését, megzavart állapotukban pedig rombolják, pusztítják a testet.

Az avurvédikus gyógyító munkája egyszerűen és velősen megfogalmazva abból áll, hogy visszaállítsa az eredeti állapotába dóshánkat (testtípusunkat), mellyel születésünkkor rendelkeztünk. Az Ayurvéda szerint mindaddig fennmarad egészségünk, amíg nem változik a születéskori dóshánk. Ha a dóshánk változásba kezd, akkor jelennek meg a betegségtünetek és kezdődnek a betegségek. Persze ez így nagyon le van egyszerűsítve, de valójában ez az alapja és filozófiája ennek a gyógyítási folyamatnak.

De térjünk vissza az ayurvédára. Az ayurvéda Indiából származik, a legelső feljegyzéseket az egészség holisztikus megközelítéséről szanszkrit nyelven kb. 3000 évvel ezelőtt vetették papírra.

Annyit érdemes tudni, hogy az Ayurvéda a Rigvéda upavédája.

A szó ayurvéda jelentése áju= élet, véda= tudás.

A legrégebbi ayurvédikus Rishi, aki jelentős mennyiségű ayurvédikus feljegyzést hagyott az utókorra, Csaraka volt, könyvének címe Csaraka-szamhíta.

Ebben a könyvben az ayurvéda célkitűzése a következő:

  • a tökéletes egészséget támogatni és az életet meghosszabbítani.

  • megelőzni a betegségeket, a betegség esetén pedig gyökerestől kiirtani a test mindenféle rendellenes működésével együtt.

” Akinek a dóshái egyensúlyban vannak, akinek jó az étvágya, akinek a test szövetjei normálisan működnek, akinek a kiválasztófunkciói egyensúlyban vannak, és akinek a személyisége, az elméje és az érzékei tele vannak örömmel, egészséges emberi lénynek tekinthető”

 

magyar